BOHATÝ versus CHUDÝ stát, kterou fází KRIZE právě procházíme?

14.02.2014 16:27

Obsah

1. Novela zákona "o spotřebitelském úvěru". Obecně o úvěrech, chudobě a nelogičností zákonů 

2. Životní úroveň Čechů. Také kdo je kdo a JAK jsme spokojeni a PROČ

3. Naše Ústava, klíc, mapa, kompas.

4. Naše multi-problémy. Zvládneme TO na čtyři doby?

5.  Forma - řád - cíl  (příště)

Řazeno sestupně dle data zveřejnění

_____________________________________________________________________________________________________________

4. Naše multi-problémy. Zvládneme to na čtyři doby,

Úvod: Máme spoustu problémů a jedním z nich je, že stále narůstají. To vede k pocitu, že je není možné řešit, je to však jen pocit. Skutečnost je jiná, řešit se musí. Poněvadž by nás postupně zahubily obdobně jako přemíra imunity likviduje ostatní orgány těla. Společnost je obdobný organismus jako tělo. Nemá význam stále zdůrazňovat, že stručnost je na místě. V případě krize ve stádiu šoku je pozdě meditovat kdo krizi způsobil a jak jej potrestat, případně spoléhat na příští volby za 2-3 roky. V případě šoku, který může být organismu smrtelný, platí 5T, pět zásad, které musíte znát i o půlnoci, právě proto, že se používají v extrémních situacích - šoku. Pokusme se náš stav eliminovat do 4 bodů, kroků, nejedná  o stav šoku ale způsob zahájení řešení problémů.

4.1 První z oněch 5T je ticho, postižený potřebuje klid. Prvním bude sdělit na rovinu výsledek, který chceme dosáhnout, tím dojde k uklidnění emocí napříč společností. Je to obdoba jako když žák nastoupí do 1. třídy nebo když později je zavedena v učivu  fyzika, deskriptiva. Dobrý pedagog vysvětlí k čemu učení se slouží a čím mu bude přínosem. Sdělí zároveň formu učení se a pravidla - školní řád. Forma řád tak postupně přejdou žákům pod kůži a zvyknou si na jejich rytmus. Do školy se například nechodí v nočních hodinách, takto se lze učit později, ve fázi samostudia. Prvím bodem je tedy stanovení: cíle - formy - řádu. Naprosto žřejmá věc jakékoliv společenské akce , včetně hokejového utkání či návštěvy kadeřníka. 

4.2 Druhým z oněch 5T je teplo, postižený organismum nepulsuje, tuhne, chládne. Druhým bude tedy vnést prvek lidskosti do společenských vztahů. Uvědoměním si základního, co k životu je a není třeba. Životu jednostlivce a  celku - organismu. Jednotlivec ve vyspělé společnosti je svobodný člověk, respektující svá práva i práva druhých. 

4.3 Třetím z 5T je tišení bolesti. V tuto chvíli již známe příčiny a souhrn všech krizových stavů organismu. Za třetí tedy víme odkud začít, je třeba začít tišit a obnovovat od základního orgánu, u těla je to sddce, v našem případě ústava, základ organismu. Stát je a není organismus v pravém smyslu slova. Pro nás je stát soustava zákonů a nařizení. V případě národního uvědomění však stát začne svobodně dýchat jako plíce, druhý nejdůležitější orgán lidského těla. Stát s bolavými, nefunkčními orgány není schopen další existence. 

4.4 Čtvrtým z 5T jsou tekutiny, podpořit  proudění krve v těle. Čvtým a zásadním bude podpořit ono proudění, proudění myšlenek, podnětů, nápadů a pozor a v neposlední řadě i pěněz. Peníze jsou oběživo, je důležité aby obíhaly. Organismus je uzavřený systém, něco jako ústřední topení, nemá smysl dolévat vodu, jsou-li ventily v poruše. Ústřední topení bez vody netopí, můžeme žhavit kotel jak je libo, nakonec se přehřeje a exploduje. To vše vyžaduje pravidelnou kontrolu a údržbu, proto je třeba učit se odbornosti. Nyní se můžeme vrátit na začátek, k bodu 1, poněvadž víme proč. V příští kapitole se budeme moci věnovat oněm formám, řádu a důvodu, záměru - cíli, neboť víme proč to má smysl a význam. 

Závěr: Pátým z 5T je transport. Transport - cesta - pohyb. Takto lze zahájit učení se, proložit opakováním a rozvíjením jednotlivých dob na více taktů, podbodů. Věnovat se vylepšování oněch forem a respektováním pravidel - řádu, které jsou pro všechny stejné. Můžeme použít opět přirovnání k hokeji: Hráči, trenéři, týmy, rozhodčí, diváci, každý má na stadionu svoji roli, kterou si svobodně vybral. Očekává se dobrý zápas bez podpásovek a vyrážení zubů. K tomu slouží podpora rozhodčích i diváků. Aby hra stála za to, hokejisté trénovali od mládí. Po ukončení turnaje stadion očekává, že zůstane stát a nebude splundrován, drobné odpadky má na starosti uklízecí četa. Připraví halu třeba na zítřejší krasobluslení, bruslení veřejnosti či lední karneval.

Méně obrazněji a ve vztahu ke kapitole 3 pak zbývá říct: Stojí za to (ne: stálo by za to) návrh způsobu, jak výklad ústavy pojmout, aby zaujala občany (i žáky ve školách). Protože ústava je pro nás základ, včetně její součásti LZPS, jsou to pravidla a základní zákon. Pochopením základního lze teprve kvalifikovaně uvažovat o úpravách, změnách a vylepšeních. To celé je třeba pojmout tak, jak je ústava postavena, bez segregace a dělení na strany levice či pravice. Zkrátka elitní provedení ve smyslu duchovna nikoliv materiálna, kapitálu ducha. Je třeba chápat celek, ve smyslu národního zájmu a uvědomění, ve smyslu odkazů našich předků a zodpovědností vůči našim potomkům. Z uvedeného vyplává, že cílem je cesta, cesta k vyspělejší společnosti a demokracii.

_____________________________________________________________________________________________________________

3. Naše Ústava, klíč, mapa, kompas.

Úvod: Kořen krize je v ústavě. Klíč je v ústavě, také to že ji neznáme a že je nedokonalá. Připravuji článek o ústavě do samizdatu D-éčka a mám ústavu před sebou. PROČ? Nejsou tolik deprimující různá sdělení politiků že je třeba něco změnit v ústavě. Jistá komičnost je to, že Ústavu neznají ani naši politici a soutěží tak o předvádění se, kdo z nich, která strana je na tom líp. Neboť náš politický systém je založen na volné soutěži politických stran, což je samozřejmě špatně.

Pro čtení ústavy je třeba umět česky a rozumět logice. Věnujme se jen 1. stánce ústavy:

3.1 Preambule: poslední věta zní, že my občané: "prostřednictvím svých svobodně zvolených zástupců přijímáme tuto ústavu". Slovo tuto je důležité. Přijali jsme tuto ústavu, zákon č. 1/1993 Sb. a ono se nám TO začíná měnit jako na běžícím páse, poslední změna byl ústavní zákon 98/2013, účinný od 1.6.2013 (dále 2012, 2009, 2002,2001 -2x, 2000, 1997). Tempo se začíná zrychlovat.

3.2 ČL 9 (1) "Ústava může být doplňována či měněna pouze ústavními zákony", změny a doplňky připouští. Nepřipouští však logicky rušení odstavců, jejich písmen a zejména logiky celé ústavy.  

3.3  Návrh na změnu ústavy, že právo volit mají mít i cizinci, by logiku ústavy nabouralo od základu. Cizinci by se zde u nás, v ČR mohli chovat zákonně nezákonně a protiústavně, nejsou občané ČR.  V Preambuli je stanoveno:  "My občané ...". Navrženou změnou pak nelze změnit základ ústavy, kterou jsme přijali, my občané.

3.4 Občané, je třeba uvědomit si naši povinnost a postavit se takovým změnám na odpor, dle Čl. 23 Listiny základních práv a svobod, ústavního zákona č.2. 

Cizince můžeme mít rádi, jsme povinni respektovat jejich práva a svobody. Budeme je respektovat rádi. Tak jako oni náš stát, místo pobytu zvolili dobrovolně, s vědomím, že jsme právní stát, řídící se ústavou.

 KCO,  Zdenka Wagnerová 14. června 2014

___________________________________________________________________________________________________________

2. Životní úroveň Čechů. Také kdo je kdo a JAK jsme spokojeni a PROČ.

Úvod: Vynechejme ono že občany státu nelze správně státně označit, patrně by se měl označit jako "Čechrep". PROTOŽE Čech je Čech a Moravan Moravan. Tehdy v roce 1992-1993 se stala chyba a táhne se dál, děnně to vidíme v tiutlcích médií, na reklamních bilboardech typu "Dáme Čechům práci". Do roku 1993 platilo, že Čech je někdo, kdo žije v Čechách. Zatím co státní znak byl změněn podstatně a ono územní dělení odráží, s pojmenováním občana ČR je stále problém. Titulek měl znít: "Životní úroveň v Česku", takto navozuje pocit, že průzkum byl dělán pouze v Čechách. Nepodsouvejme poznámce nacionální příchuť, jsou to jen fakta a logika. Ta logika absentuje napříč Českem.

2.1. Nad článkem "Životní úroveň Čechů. Podívejte se kdo nejvíc tře bídu"

moneymag.cz/ekonomika/3546-zivotni-uroven-cechu-podivejte-se-kdo-nejvic-tre-bidu

Z článku oněch 45% spokojených "s životní úrovní vlastní domácností" jsou možná spokojeni díky neznalosti, dílem matematiky, zákonů a toho co se děje mimo jejich zorné pole. Osvěta by byla na místě, též dát více věcí do souvislostí, zde viz bod 2.2., v praxi je toho víc, co je třeba řešit společensky ne politicky a programů jedníní PS. Na určité body se pak nedostane, viz valorizace důchodů ve 24. týdnu r. 2014. Máme se dobře, na vše je spousta času ale opravdu jen jak pro koho. Tato vláda nestihla mimořádné navýšení důchodů, navrhované přdchozí vládou. Je ohrožena další valorizace? Prázdniny se blíží....   

Komentář ke článku: Životní úroveň celku, státu není věci levice nebo pravice ale odrazem společnosti, také jeho kulturní vybavenosti.. Posláním žurnalistiky má být osvěta, ne jen plané předkládání průzkumů. Šetření pak mají vést k řešení.  

2.2 Nad článkem "Důchodci v ohrožení? Chyba rezortu prý postihne 700 tisíc lidí"

m.domaci.eurozpravy.cz/duchody/95308-duchodci-v-ohrozeni-chyba-resortu-prace-pry-postihne-700-tisic-lidi/

"Na všechno existují návody, jen ne na to, jak se postarat o staré a nemocné rodiče", zněl titulek v LN někdy v roce 2008-2009. Budeme mít metodické pokyny z MPSV. Asistenční služby při tom "starání" mají cenu zlata, kdo to nezažil, nemůže tomu od poslaneckého pultíku rozumět. Praxe, teoretikové, praxe je důležitá. Zjevné jsou peníze, příležitosti nikoliv. 

Snad by se vyplatilo zrušit MPSV a celou věc nechat na Charitě a dobrovolnosti. PROČ ale potom plati daně, zejména když náklady MPSV jsou jedny z nejvyšších ze všech rezortů? Ach ty souvisklosti, páni poslanci.

Ty související zákony zde nelze ani uvést, přesto že občan je má v hlavě. JAK jste na tom vy, zákonodárci? 

  • Zákonodárce dává zákony. Kdo je uplatňuje?
  • Proč realizační tým (např. asistenční služby a ti, co se o osoby starají) do zákonodárství nemohou poskytnout rady a zkušenosti?
  • PROČ tolik věcí je věcí politiky a ne skutečnou péče o občany?

Týká se tato problematika i ostatních? Mladých, zaměstnaných, zdravých, úspěšných, dobře sitovaných a DNES? Týká se onech 45% spokojených "s životní úrovní vlastní domácností" ?

Týká a více než si myslíme. Celkové zatížení příjmů daněmi a odvody je u nás jedno z nejvyšších. Samotné daně jsou jedny z nejnižších, odvody na sociální zabezpečení však činí 31,5% ze mzdy (dílem z hrubé, dílem ze superhrubé). Téměř 1/3 mzdy tak odchází na "sociální účely" a dále velmi podstatná část ze státního rozpočtu, z daní z příjmů, DPH, spotřební daně. Výsledek je kolem 600 tisíc nezaměstnaných, 700 tisíc lidí ohrožených a další ztrácející motivaci k práci. Nelze opomenou ani platbu zdravotního pojištění, které činí 13,5% ze mzdy. Celkem 45 %, z toho ze superhrubé mzdy 36%, z hrubé mzdy 11%.

JAK se využije oněch Vašich xx% mzdy. JAK se Vám to líbí, že každý se má starat sám o sebe? Starejme se zodpovědně o tu polovinu mzdy, co odvádíme na sociální (společenské) účely společně a zodpovědně. Také zavčas, než budou ohroženy další statisíce lidí. Třeba těch, co systém financují. 

 

Závěr kapitoly 2: Není instituce kde se dovolat, předložit návrh stylu: Víme co s tím. Není, budou se probírat Aqua-parky a hokejové stadiony, jsou to věci, keteré je vidět, na které si jde sáhnout, vyfotit. Chudoba a nemoci jsou tiché a před zraky sluníčkových lidí pečlivě ukryty. Zachrání TO konference o chudobě nebo spíše styl typu "Udělejme z toho TERAPINEC?" z 25.2.2014 blogu *). 

Má smysl články medíí pouze komentovat stovkami komentářů nebo dát věci do souvislostí?  KCO je pro to druhé a přidává: Je nutné je zavčas řešit. Neřeší stát, řešit musí občané a stát tento fakt přijmout. Ti potřební i schopní jsou jeho občané a nesmí žít v ohrožení.

 

Lidstvo potřebuje veřejné služebníky, misionáře a jim podobné.

Lidstvo potřebuje víc rozumu ... Osho

 

Jednou z rozumných věcí je věnovat se pár věcem na 100% než komentovat a vyjadřovat se ke všemu, určovat kam se přiklonit. Jedno z mála vyjádření k Uktajině ale i Sýrii a opět k Iráku:

  • Chudoba je podhoubím terorismu. Na odstranění terorismu se vymnakládají nesrovnatelně vyšší částky  než na jiné potřebné věci.
  • Demokracie se nenastoluje, není způsobem vládnutí, není jen o hlasování. Demokracie je živá a má se učit od mládí.
  • Jak u nás žijí rozliční lidé, rozhodují politické strany, obdobně to bude v jiných státech a úniích. Lidé se mají přiklánět k lidskosti.

 

*) Citované blogy viz.: zdenkawagnerova.blog.idnes.cz/?st=1

K tématu kapitoly 2 se například vztahují blogy: "Slované, naše věc a znění tamtamů", nejvíce snad "Multi-problémy. Co s tím? Také den "D", neboť ty problémy nám narůstají a představa těch 45% spokojených je trochu mimo reál, spokojenost klesá. Nemáme být právo spokojeni, když jinde umírají zbytečně lidé, děti a starci. Chce to více Rozumu jak míní Osho a dobrou Radu nad zlato. 

KCO, 13. června 2014

___________________________________________________________________________________________________________

1. Novela zákona "o spotřebitelském úvěru". Obecně o úvěrech, chudvě a nelogičností zákonů 

 

Něco v nás  bije na poplach. Například v souvislostí s novelou k zákonu  "o spotřebitelském 

úvěru", který se projednává nyní v únoru. Snad je důležité konečně říct proč úvěry, kdy ano, kdy ne, taky další body, které tu bouři způsobují.

V současnosti Sněmovna projednává novelu zákona, která má zabránit lichvě. Lidé spoří, nemají chuť utrácet, někdo je postižen tím, že nedostal výpalatu, sociální dávku nebo je nezaměstnaný. Občanská společnost se potýká s problémy, mnoho lidí si naopak nevšímá, že by se mohlo dít něco zvláštního.

Ale ono se děje. Chystá se malá obdoba exekučního zákona, dopad poznáme až daleko, daleko později. Můžete namítnout, že slyším trávu růst, je to jinak.

Lidé nemají peníze, nemají peníze na bydlení, energie, jídlo se zdražuje, nezaměstnanost narůstá. Jak řešit výpadek příjmů? Řeší se čerpáním úvěrů, rezerva pokud byla je vyčerpaná. Hotovostní úvěr spadá do kategorie "spotřebních úvěrů", opusťme myšlenku, že lidé si kupují friťáky a televize, řešme problém, nejsou peníze na straně příjmů, je třeba platit závazky, jinak přijde exekutor. Mnohde nejsou peníze na základní životní potřeby, splnění závazků, občas i hygienu. O hygieně duše nemluvě, na kulturu už dávno mnozí nemají.

Tady se nabízí úvěr, nemáte peníze, půjčte si, později zaplatíte o 80-100% víc, minimálně však o 20% víc. Přesně tak novela zákona vyznívá, stanovuje minimální RPSN na úrovni 20% i 25%. Přidáme-li další informace, prognózy a odhady analytiků, dozvíme se, že růst HDP posílí bankovní sektor. Není třeba více psát. Čeká nás "posílení" růstu na trhu úvěrů.

Následně někdo zjistí, že úroky tu či onde jsou s jinými nesrovnatelné a krize se nám rozezní v rytmu stacata, moment, kdy se ze spirály stává volný pád. Úspory těch lidí, co je úvěry nezjímají nebudou ušetřeny následků zhoršení krize a inflace. Raději slyšet trávu růst než žít ony důsledky.

 

 

Více o  novele zákona STRUČNĚ v bogu "Nad nečitelností zákonů,taky o lichvě" na iDNES:

zdenkawagnerova.blog.idnes.cz/c/396300/Nad-citelnosti-zakonu-taky-o-lichve.html 

 

Navržené novely bychom měli věnovat pozornost, až bude zákon schválen, bude pozdě volat po referendu, psát petice za zrušení zákona. Máme zadlužený stát, zadlužené obce, zadlužení občanů není rovněž přehlédnutelné, nezadlužjme se dál a víc, podmínky zadlužení nejsou příznivé. Jsou však jiná řešení? Jsou, KCO je má, pointa je v závěru článku, zbytek osobně, na dalším setkání.

Jak se dotýká situace těch, co úvěry nepreferují? Kolem nich bude narůstat chudoba, dluhy, špatná nálada, žádosti o příspěvky kasiček na operace, děti, nevidomé a chudé. Chudoba je také podhoubí trestné činnosti, zločinnosti, nárustu závislostí od drogách, hazardu, závislostí a tím bychom mohli končit.

Co způsobí chudoba státu? Nárůst chudoby bude klást větší náklady na výši a počet sociálních dávek, poklesnou tržby, odbyt. Začarovaný kruh. Těžko se bude nacházet sociální smír. Důkazy? Je-li třeba omezit lichvu novelou zákona, znamená to, že lichva je tu. Novele zákona bychom měli věnovat větší pozornost, všichni, nenechat to jen na politickém rozhodnutí. Mělo by to být předmětem politické kultury. "Politická kultura je rovna chování občanů státu, je dvojí, poddanská a participiální. U nás je více ta poddanská, vlivem předchozích totalitních systémů." volně citováno dle slov politologa Petra Justa.  Jinými slovy, nebuďme poddaní a více si všímejme toho ce se děje, zapojme se.  

_________________________________________________________________________________

Úvěr lze čerpat v těchto třech případech:

  • Rozšíření vzdělání (základní až vysoké je stále bezplatné)
  • Rozvoj podnikání
  • Na zajištění bydlení (myšleno do osobního vlastnictví)

Všechno mimo tyto tři oblasti musíme buď financovat z vlastních prostředků nebo si je odříct.  Lze to. Bylo o tom mnoho napsáno (text kopíruji z vlastního blogu z 10. 7. 2012, nazvaného  Každá krize má začátek i konec). Vše je ověřeno minulostí, historií, jen se zapomíná. Úvěr nám nepomůže, pouze stahuje níž a níž, do dluhové pasti. 

_______________________________________________________________________________________________________________

 

KCO, 14. 2. 2014